A legkisebb

2017. augusztus 22. kedd
Oláh Margó
9949


BigX480         A legkisebb, amelyik nem is olyan kicsi

2006-ban a KRONE bemutatta a BigX500-as önjáró silózóját, mely akkor kínálatának legkisebb gépe volt. A gép kisebb motorteljesítmény mellett gyakorlatilag ugyanazokra az alapokra épült, mint az 1100-as, és ez bár megjelenésével mély benyomást tett mindenkire, nem feltétlen jelentett piaci előnyt. Maga a szecskázó egység, az anyagáram útja az 500 LE-höz képest egyszerűen messze túl volt méretezve. Ezért a 2013-ben bevezettet új sorozat (a „kis” BigX-ek) átdolgozott szecskázó egységet kaptak, a teljes anyagáram-csatorna szélessége (17 cm-rel) 63 cm-re csökkent. Ez a méret pedig abból a megfontolásból adódott, hogy a gyár mérései és tapasztalata szerint az optimális anyagréteg vastagságnál 1 LE-re kb. 1 mm dobszélesség jut. A kezdeti kéttagú kínálat (BigX 480 és BigX580) két év múlva további két géppel (BigX530 és BigX630) bővült.
Aki azt gondolja, hogy a „kis” 480-as pehelysúlyú gép, az téved. A teljesen felszerelt gép pótsúllyal és 1500 liter gázolajjal feltankolva ugyanis szűk 21 tonnát nyom. Ezzel pedig 2,5 tonnával nehezebb, mint a hajdani BigX 500-as, vagyis a nagy sorozat legkisebb gépe. Az anyaggal – és ezzel együtt a gép robosztusságával – nem spórólt a KRONE. Egy dolog a tömeg, másik, hogy ez hogyan kerül átvitelre a talajra. A legnagyobb abroncsozás a 900/60 R42 és 710/60 R30 párosítás – és a vonulási szélesség ezzel is 3,3 méteren belül marad! Aki pedig 3 méteren belül szeretne maradni akár a 710/70 R42 és 600/70 R30 abroncsozást is választhatja. Az egyedi hátsó kerék felfüggesztésnek köszönhető fordulékonyság miatt 8 soros adapterrel a gép közvetlenül maga mellé tud visszafordulni. Összkerékhajtással és 900-as abroncsokkal a külső  fordulókör sugár még mindig csak 12,5 m! Hab a tortán, hogy a jó vezetési komfort érdekében a futómű szériában rugózott. Ősszkerék hajtás esetén háromféle kipörgés-szabályozás kapcsolható:

-        -  érzékeny (pl. réten, lucernában),

       - agresszív (pl. kukoricában), mely csak korlátozott csúszást enged meg,

       -és kikapcsolat szabályozás

A gép teljesítménye meggyőző: szecskahossztól függően a nettó (mellékidőktől mentes) áteresztőképesség 135 és 171 t/h között változott. Szárazanyagra átszámolva ez 51 és 64 t/h értéknek felel meg. Ebben a teljesítménykategóriában ez nagyon jónak számít. Amennyiben a fajlagos teljesítményt vizsgáljuk, az pont megegyezik a nagyobb sorozathoz tartozó BigX 600-aséval: 0,1-013 t szárazanyag óránként egy lóerőre vonatkoztatva.
Apropó motorteljesítmény: a gyár a maximális 489 LE teljesítmény mellett (ami a 97/68/EG szabvány szerint segédberendezések nélkül mérendő, 1800 1/min fordulaton) feltünteti a „maximális szecskázási teljesítményt” is. Ez nem szabványos érték ugyan, de megmondja, hogy mekkora tényleges teljesítmény áll tartósan rendelkezésre a járószerkezet meghajtásához és szecskázáshoz.
Az üzemanyaggal még lehetne kicsit takarékosabb a kis BigX: 0,55 l/t (18 mm-es szecskahossznál), 0,66 l/t (6 mm), ami szárazanyagra átszámítva 1,47 l/t és 1,75 l/t fogyasztásnak felel meg. Ezzel egyáltalán nem tekinthető „iszákosnak”, de nem is túl takarékos.
Nyomatékrugalmasság tekintetében a 6 hengeres MTU motor (12,8 liter, SCR kipufogógáz utókezelés, Euro IV, Tier 4f) tökéletesen teljesített. A motor rendkívül stabil, még 1200-as fordulatról is gyorsan visszahozza magát, amint a gépkezelő kicsit csökkenti a sebességet. Az 1330 literes (aktuálisan 1220 liter) üzemanyag tartály jó nagy, ráadásul némi felérért könnyedén tovább, közel 1500 literesre növelhető. Az AdBlue adalék betöltő nyílása sajnos elég messzire került a gázolaj tartály betöltő nyílásától.
Új fejlesztés a teljesen zárt dob, melynél a 28 kés nem a késtartóra, hanem a késtartó alá van felcsavarozva. Ezáltal a gyár szerint az anyagszállításra rendelkezésre álló tér lényegesen nagyobb, ami nagyobb teljesítményt is tesz lehetővé.
TELJES CIKK:   http://www.valkon.hu/hirek/bigx480/

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Termékkereső

Cikkajánló

Tárolási megoldások a RICHEL segítségével

GRAVETTI megoldás a magyar mezőgazdaság számára a RICHEL segítségévelŐszintén...

Bővebben...

Cataya Super vetőkombináció

Cataya Super vetőkombináció most RoTeC-Control-csoroszlyákkalA múlt évben az...

Bővebben...

Olajtök betakarító - feldolgozó eszközök

Cégünk célkitűzése, hogy a mezőgazdaságban használt, hazai gyártók által...

Bővebben...

A legfrissebb beállításokkal

A legfrissebb beállításokkalAutosetApp – Mindig a legfrissebb műtrágyaszóró...

Bővebben...

Az új CrossCutter Disc

Az új Väderstad CrossCutter Disc hatékonyan teljesít a modern gazdalkodás...

Bővebben...

Körmöző kaloda

SZARVASMARHA KÖRMÖZŐ KALODA FESTETTMűszaki leírás Szarvasmarha kezelőkaloda...

Bővebben...

Hogyan lehet a kevés...

Őszi búza – Hogyan lehet a kevés egy kicsit több? 2017-09-25 Szerző:...

Bővebben...

kiemelt AJÁNLATOK