A legkisebb

2017. augusztus 22. kedd
Oláh Margó
10001


BigX480         A legkisebb, amelyik nem is olyan kicsi

2006-ban a KRONE bemutatta a BigX500-as önjáró silózóját, mely akkor kínálatának legkisebb gépe volt. A gép kisebb motorteljesítmény mellett gyakorlatilag ugyanazokra az alapokra épült, mint az 1100-as, és ez bár megjelenésével mély benyomást tett mindenkire, nem feltétlen jelentett piaci előnyt. Maga a szecskázó egység, az anyagáram útja az 500 LE-höz képest egyszerűen messze túl volt méretezve. Ezért a 2013-ben bevezettet új sorozat (a „kis” BigX-ek) átdolgozott szecskázó egységet kaptak, a teljes anyagáram-csatorna szélessége (17 cm-rel) 63 cm-re csökkent. Ez a méret pedig abból a megfontolásból adódott, hogy a gyár mérései és tapasztalata szerint az optimális anyagréteg vastagságnál 1 LE-re kb. 1 mm dobszélesség jut. A kezdeti kéttagú kínálat (BigX 480 és BigX580) két év múlva további két géppel (BigX530 és BigX630) bővült.
Aki azt gondolja, hogy a „kis” 480-as pehelysúlyú gép, az téved. A teljesen felszerelt gép pótsúllyal és 1500 liter gázolajjal feltankolva ugyanis szűk 21 tonnát nyom. Ezzel pedig 2,5 tonnával nehezebb, mint a hajdani BigX 500-as, vagyis a nagy sorozat legkisebb gépe. Az anyaggal – és ezzel együtt a gép robosztusságával – nem spórólt a KRONE. Egy dolog a tömeg, másik, hogy ez hogyan kerül átvitelre a talajra. A legnagyobb abroncsozás a 900/60 R42 és 710/60 R30 párosítás – és a vonulási szélesség ezzel is 3,3 méteren belül marad! Aki pedig 3 méteren belül szeretne maradni akár a 710/70 R42 és 600/70 R30 abroncsozást is választhatja. Az egyedi hátsó kerék felfüggesztésnek köszönhető fordulékonyság miatt 8 soros adapterrel a gép közvetlenül maga mellé tud visszafordulni. Összkerékhajtással és 900-as abroncsokkal a külső  fordulókör sugár még mindig csak 12,5 m! Hab a tortán, hogy a jó vezetési komfort érdekében a futómű szériában rugózott. Ősszkerék hajtás esetén háromféle kipörgés-szabályozás kapcsolható:

-        -  érzékeny (pl. réten, lucernában),

       - agresszív (pl. kukoricában), mely csak korlátozott csúszást enged meg,

       -és kikapcsolat szabályozás

A gép teljesítménye meggyőző: szecskahossztól függően a nettó (mellékidőktől mentes) áteresztőképesség 135 és 171 t/h között változott. Szárazanyagra átszámolva ez 51 és 64 t/h értéknek felel meg. Ebben a teljesítménykategóriában ez nagyon jónak számít. Amennyiben a fajlagos teljesítményt vizsgáljuk, az pont megegyezik a nagyobb sorozathoz tartozó BigX 600-aséval: 0,1-013 t szárazanyag óránként egy lóerőre vonatkoztatva.
Apropó motorteljesítmény: a gyár a maximális 489 LE teljesítmény mellett (ami a 97/68/EG szabvány szerint segédberendezések nélkül mérendő, 1800 1/min fordulaton) feltünteti a „maximális szecskázási teljesítményt” is. Ez nem szabványos érték ugyan, de megmondja, hogy mekkora tényleges teljesítmény áll tartósan rendelkezésre a járószerkezet meghajtásához és szecskázáshoz.
Az üzemanyaggal még lehetne kicsit takarékosabb a kis BigX: 0,55 l/t (18 mm-es szecskahossznál), 0,66 l/t (6 mm), ami szárazanyagra átszámítva 1,47 l/t és 1,75 l/t fogyasztásnak felel meg. Ezzel egyáltalán nem tekinthető „iszákosnak”, de nem is túl takarékos.
Nyomatékrugalmasság tekintetében a 6 hengeres MTU motor (12,8 liter, SCR kipufogógáz utókezelés, Euro IV, Tier 4f) tökéletesen teljesített. A motor rendkívül stabil, még 1200-as fordulatról is gyorsan visszahozza magát, amint a gépkezelő kicsit csökkenti a sebességet. Az 1330 literes (aktuálisan 1220 liter) üzemanyag tartály jó nagy, ráadásul némi felérért könnyedén tovább, közel 1500 literesre növelhető. Az AdBlue adalék betöltő nyílása sajnos elég messzire került a gázolaj tartály betöltő nyílásától.
Új fejlesztés a teljesen zárt dob, melynél a 28 kés nem a késtartóra, hanem a késtartó alá van felcsavarozva. Ezáltal a gyár szerint az anyagszállításra rendelkezésre álló tér lényegesen nagyobb, ami nagyobb teljesítményt is tesz lehetővé.
TELJES CIKK:   http://www.valkon.hu/hirek/bigx480/

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Termékkereső

Cikkajánló

Lovaskocsit adtak...

Lovaskocsit adtak az Alfa-Gép ajtónálló Hoffer traktorjáértIdén augusztus...

Bővebben...

Gondolkodjunk Béláim, gondolkodjunk!

A talaj alapművelésekor          ...

Bővebben...

Szármaradvány beforgatásához

Hazai gépgyártónk ajánlata szármaradvány beforgatásához Minőség,...

Bővebben...

Körmöző kaloda

SZARVASMARHA KÖRMÖZŐ KALODA FESTETTMűszaki leírás Szarvasmarha kezelőkaloda...

Bővebben...

Rágcsálók kártétele

Rágcsálók kártétele és az ellenük való védekezés Valószínűleg mindenki...

Bővebben...

Célzottan a gyökérnek

A repce védelme is a magágyban kezdődik – AMG P-max: célzottan a...

Bővebben...

A talaj életre keltése

Közösen dolgozunk a sikeres jövő érdekében.A PÖTTINGER az elmúlt években...

Bővebben...

De mi lesz 2020 után?

De mi lesz az agrártámogatásokkal 2020 után? Összességében nincs oka...

Bővebben...

kiemelt AJÁNLATOK